Clubbladen

Uitleg verantwoord trainen met een hartslagmeting en de effecten op je loopprestatie.

Op woensdag 30 juni a.s. (van 19.30 uur tot 21.00 uur) geeft Jos van Bockxmeer een Trainingshardslag test voor zowel lopers van de vereniging als geïnteresseerde buiten de club.

De externe deelnemers moeten hiervoor €5,- voor betalen. Voor onze eigen leden is dat wederom gratis.

 Op woensdag 4 augustus en 13 oktober a.s. (idem van 19.30 uur tot 21.00 uur) volgt een Zolads test om te kijken wat het trainingseffect is geweest van de hartslagtest. Woensdag

Het doel van deze cursus en de training is dat je met behulp van een hartslagmeter te bepalen met welke trainingsintensiteit je effectief en efficiënt kunt trainen en zo je trainingsbelasting goed weet af te stemmen op je doel. Dit verkleint de kans op blessures en overbelasting en verbeter je, met behulp van een hartslagmeter, je sportprestatie.

Na zijn uitleg gaat Jos met jullie de zones vaststellen en uitleggen hoe je effectief je prestatie kunt verbeteren.

Hieronder nog een kleine uitleg over onze hartslag:

Tijdens een inspanning hebben je spieren meer brandstof nodig. Het is normaal dat je hartslag dan omhoog gaat. Wat de maximale hartslag is, verschilt per persoon.

Normaal ligt de hartslag van een volwassene in rust tussen de 60 en 100 slagen per minuut (dat laatste is wel aan de hoge kant). Bij inspanning kan deze oplopen naar 180, soms zelfs boven de 200.

In de eerste minuut na de inspanning daalt de hartslag het sterkste. In de minuten daarna zakt de hartslag geleidelijk weer terug naar de normale rusthartslag. Hoe sneller je hartslag na inspanning weer op je normale waarde zit, des te fitter je bent. Des te beter je conditie des te minder hard hoeft je hart te werken in rust m.a.w. je hardslagen per minuut in rust wordt doorgaans minder.

Maximale hartslag

Op een gegeven moment bereik je een grens. Gebruik onderstaande formule om snel een indruk te krijgen van je maximale hartslag.

Het is van belang hoe die waarde bereikt wordt. Het is goed als de hartslag bij inspanning geleidelijk omhoog gaat en na rust weer vrij snel omlaag gaat.

Voor sporters die intensief trainen of een bepaald doel voor ogen hebben, kan het meten van de hartslag tijdens het sporten zinvol zijn. Daarnaast kan de maximale hartslag gebruikt worden om oververmoeidheid en overtraining vast te stellen.

Sporten met trainingszones

Sporters werken vaak met trainingszones. Je draag een hartslagmeter en traint binnen een percentage van je maximale hartslag.
Het bijhouden van je hartslag tijdens het sporten is heel handig, omdat je precies weet of je jezelf genoeg uitdaagt of juist te veel van je lichaam vraagt. Dat kan allemaal afgelezen worden aan je rikketik en helpt je om je fitnessgoals te bereiken.

Jos gaat het je allemaal uitleggenen geeft je handvatten aan om zo effectief mogelijk te trainen.

Het maximale aantal cursisten zijn 30 personen.

Aqua training

Op 3 juli heeft de Loopgroep een kennismakingstraining kunnen regelen met het Zwembad de Eenhoorn. Het leuke is ook dat Bartina, een bekende loopster van ons deze training gaat verzorgen van 08.30 tot 09.15 uur.

Bewegen op muziek:

De ultieme workout op muziek om je conditie en figuur te verbeteren. Onder begeleiding van een gediplomeerd instructeur wissel je loop-, fiets- en langlaufoefeningen af met spierversterkende oefeningen. Door het dragen van een wetbelt om je middel worden de bewegingen rechtop en liggend uitgevoerd. Aqua’Joggen vindt altijd plaats in diep water.

  • Verbrand extra calorieën door de weerstand van het water
  • Doordat je de bodem niet raakt, treedt er geen schokbelasting op
  • Train in een gezellige groep op je eigen niveau

Dus neem je zwemspullen mee op 3 juli en laat je verrassen!

Nieuwe versoepelingen

Vanaf zaterdag 5 juni zal er als volgt training gegeven worden:

Hoofdregels blijven:

  • blijf thuis bij klachten!
  • tijdens de training wordt zoveel als mogelijk 1,5 meter afstand gehouden.

Overige aanpassingen:

  • er wordt getraind in groepen niet groter dan 50 personen;
  • iedere trainer begeleid één groep;
  • per training is minimaal één trainer aanwezig;
  • de reguliere  trainingstijden zijn weer van kracht (zie hieronder);
  • reserveren is niet noodzakelijk voor een training (maar grotere groepen dan 50 zijn niet toegestaan);
  • kantine en kleedkamers mogen weer gebruikt worden. Douches zijn vanaf maandag 7 juni beschikbaar.
    Deze worden eerst goed schoongemaakt.

Trainingsmomenten zijn weer zoals vanouds:

Maandag: 19.30 – 21.00 uur
Woensdagochtend: 09.30 – 11.00 uur
Woensdagavond: 19.30 – 21.00 uur
Zaterdagochtend: 09.30 uur – 11.00 uur

Tussenstand digitale clubkampioenschappen

Hieronder de tussenstand van de digitale clubkampioenschappen. Controleer zelf of alle info goed is verwerkt. Verbetersuggesties kunnen gemaild worden naar info@loopgroephoorn.nl.

De clubkampioenschappen lopen nog tot en met 11 juli. Wil je meedingen naar een van de prijsjes, dan moet je minimaal vier keer een dezelfde afstand (5, 10, 16.1 en 21.1 km) hebben gelopen en je uitslag hebben ingevuld op de site.

Koningsnachtloop gaat niet door

In verband met de geldende Corona gerelateerde besmettingen zal de Exalto.bij Koningsnachtloop van 26 april 2021 niet doorgaan. Wij hopen in 2022 deze loop weer te kunnen organiseren.

we lopen weer in kleine groepen

We gaan weer beginnen!

Binnen de geldende Coronabeperkingen gaan wij vanaf woensdagochtend 17 maart 2021 weer starten met het geven van trainingen. De trainingen zullen wel in aangepaste vorm, tijden en wijze plaatsvinden.

Trainingsmomenten zijn tot nader bericht:

  • Maandag: 19.00 – 20.00 uur
  • Maandag: 20.00 – 21.00 uur
  • Woensdagochtend: 09.00 – 10.00 uur
  • Woensdagochtend: 10.00 – 11.00 uur
  • Woensdagavond: 19.00 – 20.00 uur
  • Woensdagavond: 20.00 – 21.00 uur
  • Zaterdagochtend: 09.00 uur – 10.00 uur
  • Zaterdagochtend: 10.00 – 11.00 uur

Je komt niet naar de club indien je klachten hebt en wij houden minimaal 1,5 meter afstand.

Helaas is het op deze trainigstijden niet toegestaan een eigen training op de baan uit te voeren.

Per training zijn er drie tot vier trainers aanwezig en zal er in groepen van maximaal vier personen per trainer worden getraind. Voorafgaand aan de training moet je jezelf aanmelden.

Lees verder bij trainingen.

Digitale clubkampioenschappen

Wij organiseren voor alle leden onze eerste digitale clubkampioenschappen. Via de mail zijn de leden hierover geïnformeerd. Er zijn routes gemaakt van 5, 10, 16 en 21 kilometer.

Klik hier voor de routes

Deze routes kun je Coronaproof lopen wanneer het jou uitkomt. Je kunt aan één of meerdere onderdelen meedoen. Eenieder die deelneemt komt in het klassement voor! Echter om voor de eerste drie plaatsen in aanmerking te komen moet je wel minimaal vier keer een onderdeel hebben gelopen. De tijden kunnen worden ingevuld op de site bij wedstrijduitslagen.

 In de volgende weken zijn de wedstrijden gepland:

  1. 15.02 t/m 28.02.2021
  2. 15.03 t/m 04.04.2021
  3. 26.04 t/m 09.05.2021
  4. 24.05 t/m 06.06.2021
  5. 28.06 t/m 11.07.2021

Wij hebben een indeling gemaakt naar leeftijdscategorieën. Tevens houden wij rekening met verdeling man/vrouw en de tempogroepen. Afhankelijk van de tijd die je loopt krijg je punten toebedeeld. Ben je de beste in je categorie dan krijg je 25 punten, sta je op de 10e plek dan krijg je slechts 1 punt.

Runnersworld Hoorn sponsort ons met mooie waardebonnen. Onder de deelnemers die een stukje schrijven voor het clubblad wordt een Loopgroep Hoorn shirtje verloot.

Algemene Ledenvergadering

Door de Corona-pandemie kunnen we helaas ,als Loopgroep Hoorn, niet bij elkaar komen. Niet voor de training, maar ook niet voor de Algemene Ledenvergadering (ALV).

Wij zijn gewend om de Algemene Ledenvergadering in de periode februari/maart te houden. Gezien de beperkende maatregelen die ons zijn opgelegd is het niet verstandig nu een datum te plannen voor de ALV.

Onze statuten schrijven voor om de ALV voor 1 juli te houden, met de mogelijkheid om met toestemming van de leden de datum naar een nog later tijdstip te verplaatsen.

Naar het zich laat uitzien, zijn we voornemens de ALV te houden op een nader te bepalen datum in juni. Een oproep daarvoor zal tijdig kenbaar worden gemaakt.

Tot slot willen we jullie er op wijzen dat met het stellen van vragen niet hoeft te worden gewacht tot de ALV. Je kunt te allen tijde je vragen stellen per mail (info@loopgroephoorn.nl) telefoon aan de bestuursleden.

Bingokaart

Alle leden hebben via de mail een bingokaart ontvangen. Op de bingokaart staan nieuwe gevarieerde trainingen die je ter afwisseling kunt gebruiken.

Onder trainingen staat ook een regulier trainingsschema!
Veel plezier!

Heb je de mail niet ontvangen geef dan een berichtje naar: info@loopgroephoorn.nl.

Coronaprotocol

Wij hebben op basis van het protocol van de Atletiekunie een eigen Corona protocol opgesteld en voorgelegd aan de gemeente Hoorn. De gemeente Hoorn heeft erg snel gehandeld en dit protocol goedgekeurd. Wij adviseren alle gebruikers van onze trainingslocatie voorafgaand aan de training kennis te nemen van het Corona Protocol.

Belangrijke zaken zijn:

  • Natuurlijk wordt gevraagd alle Corona voorzorgsmaatregelen in acht te nemen, waaronder de 1,5 meter afstandsnorm.
  • Ben je ziek of voel je je niet fit, blijf je thuis.
  • Was voorafgaand aan je training je handen met water en zeep (bij voorkeur thuis)
  • De kleedkamers en kantine zijn dicht en worden niet gebruikt. Neem dus geen waardevolle spullen mee. Alle spullen die je niet gebruikt tijdens het hardlopen laat je buiten bij je fiets of op de plek van de trainer rond het clubgebouw. Leg je spullen ook op minimaal 1,5 meter afstand van de spullen van een ander!
  • Toilet is open maar gebruik deze zo beperkt mogelijk. Ga dus voordat je naar de club komt naar het toilet.
  • Kom maximaal 10 minuten voor aanvang van de training en verzamel je op de vertrouwde plek van je trainer en niet bij het clubgebouw of het bankje. Verlaat gelijk na je training de trainingslocatie.
  • Neem je eigen waterfles mee.
  • Er is een duidelijk herkenbaar aanspreekpunt aanwezig met een geel hesje aan waar je vragen kunt stellen over het Corona Protocol.
  • Vooralsnog zullen wij starten met kleinere groepen van maximaal 20 atleten per trainer. Er zijn op maandagavond maximaal twee trainers, op woensdagochtend één trainer, op woensdagavond maximaal drie trainers en zaterdagochtend ook maximaal twee trainers. Het staat de trainers en het bestuur vrij op mensen naar huis te sturen als de groepen te groot worden.

Loopgroep Hoorn

Loopgroep Hoorn is in 1997 opgericht door een klein groepje enthousiaste lopers, tien jaar later is Loopgroep Hoorn gestaag uitgegroeid tot een levendige vereniging met meer dan 350 leden. Vanaf januari 2007 is Loopgroep Hoorn aangesloten bij de Atletiek Unie (Atletiekunie).
We zijn een loopgroep voor mensen met (bijvoorbeeld marathon-)aspiraties maar ook voor de zuiver recreatief ingestelde lopers. Het plezier hebben in het lopen staat bij ons voorop en er heerst dan ook een gemoedelijke ontspannen sfeer.

Ons thuishonk is de fraaie wielerbaan van de HRTC (Hoornse Ren- en Tourclub), gelegen aan de Holenweg in Hoorn, naast zwembad De Waterhoorn. Het moderne clubgebouw beschikt over een kantine en voldoende kleed- en douchegelegenheid.
Door de opbouw van de baan kan er tijdens de trainingen gevarieerd worden in rondes van 300, 450 en 1200 meter.

Trainingen

De trainingen worden gehouden op maandag van 19:30 tot 21:00, op de woensdag van 9:30 tot 11:00 uur en 19:30 tot 21:00 uur en op zaterdag van 9:30 uur tot 11:00 uur.

Agenda

Wij organiseren voor alle leden onze eerste digitale clubkampioenschappen. Er zijn routes gemaakt van 5, 10, 16 en 21 kilometer. Klik hier voor de routes Deze routes kun je Coronaproof lopen wanneer het jou uitkomt. Je kunt aan één of meerdere onderdelen meedoen. Eenieder die deelneemt komt in het klassement voor! Echter om voor [...]

Bekijk alle evenementen

Sponsors