Clubbladen

Coronamaatregelen

Beste loopgroepleden,

Uit de persconferentie van gisteravond is gebleken dat de versoepeling beter uitpakt dan verwacht.

Aangezien de beperking van het sporten tot 20:00 uur niet van toepassing is, kunnen we de normale trainingstijden aanhouden en gebruik maken van kleedkamers en douchegelegenheid.

Het trainingsschema ziet er dus als volgt uit:

  • Op zaterdag- en woensdagmorgen is de training van 9:30 uur tot 11:00 uur
  • Op maandag- en woensdagavond  is de training van 19:30 uur tot 21:00 uur

Uiteraard zullen wij ons houden aan de richtlijnen van de RIVM en de Atletiekunie.

Digitale clubkampioenschappen

Tijdens de coronabeperkingen hebben wij digitale clubkampioenschappen georganiseerd. Er konden routes gelopen worden van 5, 10, 16 en 21 tussen 15 februari en 11 juli.

Er was een indeling gemaakt naar leeftijdscategorieën. Tevens houden wij rekening met verdeling man/vrouw en de tempogroepen. Afhankelijk van de tijd die je loopt krijg je punten toebedeeld. Tijdens de Algemene Ledenvergadering van 27 september zijn de prijzen bekend gemaakt. De prijswinnaars die niet aanwezig waren hebben de prijzen inmiddels thuis ontvangen.

Runnersworld Hoorn heeft waardebonnen gesponsord. Bedankt voor jullie deelname en prijswinnaars gefeliciteerd. Hieronder de prijswinnaars.

Mannen 5 kilometer
R.Wardenaar 1
H.Dekker 2
P.Blokland 3

Vrouwen 5 kilometer
C. van boxmeer 1
W. Toepoel 2
E. van Doorn 3

Mannen 10 kilometer
R.Wardenaar 1
W.v/dTak 2
J.Dusee 3

Vrouwen 10 km
W.Toepoel 1
E. van Doorn 2
O.de Vries 3

Heren 16.1 km
R.Wardenaar 1
P.Visser 2
J.Dusee 3

Dames 16.1 km
R.Quist 1
E.v.Doorn 2

Heren 21.1 KM
R.Wardenaar 1
J. Ligthart 2
J.Dusee 3

Dames 21.1 km
R.Quist 1
E. van Doorn 2

Uitleg verantwoord trainen met een hartslagmeting en de effecten op je loopprestatie.

Hieronder een kleine uitleg over onze hartslag:

Tijdens een inspanning hebben je spieren meer brandstof nodig. Het is normaal dat je hartslag dan omhoog gaat. Wat de maximale hartslag is, verschilt per persoon.

Normaal ligt de hartslag van een volwassene in rust tussen de 60 en 100 slagen per minuut (dat laatste is wel aan de hoge kant). Bij inspanning kan deze oplopen naar 180, soms zelfs boven de 200.

In de eerste minuut na de inspanning daalt de hartslag het sterkste. In de minuten daarna zakt de hartslag geleidelijk weer terug naar de normale rusthartslag. Hoe sneller je hartslag na inspanning weer op je normale waarde zit, des te fitter je bent. Des te beter je conditie des te minder hard hoeft je hart te werken in rust m.a.w. je hardslagen per minuut in rust wordt doorgaans minder.

Maximale hartslag

Op een gegeven moment bereik je een grens. Gebruik onderstaande formule om snel een indruk te krijgen van je maximale hartslag.

Het is van belang hoe die waarde bereikt wordt. Het is goed als de hartslag bij inspanning geleidelijk omhoog gaat en na rust weer vrij snel omlaag gaat.

Voor sporters die intensief trainen of een bepaald doel voor ogen hebben, kan het meten van de hartslag tijdens het sporten zinvol zijn. Daarnaast kan de maximale hartslag gebruikt worden om oververmoeidheid en overtraining vast te stellen.

Sporten met trainingszones

Sporters werken vaak met trainingszones. Je draag een hartslagmeter en traint binnen een percentage van je maximale hartslag.
Het bijhouden van je hartslag tijdens het sporten is heel handig, omdat je precies weet of je jezelf genoeg uitdaagt of juist te veel van je lichaam vraagt. Dat kan allemaal afgelezen worden aan je rikketik en helpt je om je fitnessgoals te bereiken.

we lopen weer in kleine groepen

Algemene Ledenvergadering

Door de Corona-pandemie kunnen we helaas ,als Loopgroep Hoorn, niet bij elkaar komen. Niet voor de training, maar ook niet voor de Algemene Ledenvergadering (ALV).

Wij zijn gewend om de Algemene Ledenvergadering in de periode februari/maart te houden. Gezien de beperkende maatregelen die ons zijn opgelegd is het niet verstandig nu een datum te plannen voor de ALV.

Onze statuten schrijven voor om de ALV voor 1 juli te houden, met de mogelijkheid om met toestemming van de leden de datum naar een nog later tijdstip te verplaatsen.

Naar het zich laat uitzien, zijn we voornemens de ALV te houden op een nader te bepalen datum in juni. Een oproep daarvoor zal tijdig kenbaar worden gemaakt.

Tot slot willen we jullie er op wijzen dat met het stellen van vragen niet hoeft te worden gewacht tot de ALV. Je kunt te allen tijde je vragen stellen per mail (info@loopgroephoorn.nl) telefoon aan de bestuursleden.

Coronaprotocol

Wij hebben op basis van het protocol van de Atletiekunie een eigen Corona protocol opgesteld en voorgelegd aan de gemeente Hoorn. De gemeente Hoorn heeft erg snel gehandeld en dit protocol goedgekeurd. Wij adviseren alle gebruikers van onze trainingslocatie voorafgaand aan de training kennis te nemen van het Corona Protocol.

Belangrijke zaken zijn:

  • Natuurlijk wordt gevraagd alle Corona voorzorgsmaatregelen in acht te nemen, waaronder de 1,5 meter afstandsnorm.
  • Ben je ziek of voel je je niet fit, blijf je thuis.
  • Was voorafgaand aan je training je handen met water en zeep (bij voorkeur thuis)
  • De kleedkamers en kantine zijn dicht en worden niet gebruikt. Neem dus geen waardevolle spullen mee. Alle spullen die je niet gebruikt tijdens het hardlopen laat je buiten bij je fiets of op de plek van de trainer rond het clubgebouw. Leg je spullen ook op minimaal 1,5 meter afstand van de spullen van een ander!
  • Toilet is open maar gebruik deze zo beperkt mogelijk. Ga dus voordat je naar de club komt naar het toilet.
  • Kom maximaal 10 minuten voor aanvang van de training en verzamel je op de vertrouwde plek van je trainer en niet bij het clubgebouw of het bankje. Verlaat gelijk na je training de trainingslocatie.
  • Neem je eigen waterfles mee.
  • Er is een duidelijk herkenbaar aanspreekpunt aanwezig met een geel hesje aan waar je vragen kunt stellen over het Corona Protocol.
  • Vooralsnog zullen wij starten met kleinere groepen van maximaal 20 atleten per trainer. Er zijn op maandagavond maximaal twee trainers, op woensdagochtend één trainer, op woensdagavond maximaal drie trainers en zaterdagochtend ook maximaal twee trainers. Het staat de trainers en het bestuur vrij op mensen naar huis te sturen als de groepen te groot worden.

Loopgroep Hoorn

Loopgroep Hoorn is in 1997 opgericht door een klein groepje enthousiaste lopers, tien jaar later is Loopgroep Hoorn gestaag uitgegroeid tot een levendige vereniging met meer dan 350 leden. Vanaf januari 2007 is Loopgroep Hoorn aangesloten bij de Atletiek Unie (Atletiekunie).
We zijn een loopgroep voor mensen met (bijvoorbeeld marathon-)aspiraties maar ook voor de zuiver recreatief ingestelde lopers. Het plezier hebben in het lopen staat bij ons voorop en er heerst dan ook een gemoedelijke ontspannen sfeer.

Ons thuishonk is de fraaie wielerbaan van de HRTC (Hoornse Ren- en Tourclub), gelegen aan de Holenweg in Hoorn, naast zwembad De Waterhoorn. Het moderne clubgebouw beschikt over een kantine en voldoende kleed- en douchegelegenheid.
Door de opbouw van de baan kan er tijdens de trainingen gevarieerd worden in rondes van 300, 450 en 1200 meter.

Trainingen

De trainingen worden gehouden op maandag van 19:30 tot 21:00, op de woensdag van 9:30 tot 11:00 uur en 19:30 tot 21:00 uur en op zaterdag van 9:30 uur tot 11:00 uur.

Agenda

Bekijk alle evenementen

Sponsors