Clubbladen

Digitale clubkampioenschappen

Tijdens de coronabeperkingen hebben wij digitale clubkampioenschappen georganiseerd. Er konden routes gelopen worden van 5, 10, 16 en 21 tussen 15 februari en 11 juli.

Er was een indeling gemaakt naar leeftijdscategorieën. Tevens houden wij rekening met verdeling man/vrouw en de tempogroepen. Afhankelijk van de tijd die je loopt krijg je punten toebedeeld. Tijdens de Algemene Ledenvergadering van 27 september zijn de prijzen bekend gemaakt. De prijswinnaars die niet aanwezig waren hebben de prijzen inmiddels thuis ontvangen.

Runnersworld Hoorn heeft waardebonnen gesponsord. Bedankt voor jullie deelname en prijswinnaars gefeliciteerd. Hieronder de prijswinnaars.

Mannen 5 kilometer
R.Wardenaar 1
H.Dekker 2
P.Blokland 3

Vrouwen 5 kilometer
C. van boxmeer 1
W. Toepoel 2
E. van Doorn 3

Mannen 10 kilometer
R.Wardenaar 1
W.v/dTak 2
J.Dusee 3

Vrouwen 10 km
W.Toepoel 1
E. van Doorn 2
O.de Vries 3

Heren 16.1 km
R.Wardenaar 1
P.Visser 2
J.Dusee 3

Dames 16.1 km
R.Quist 1
E.v.Doorn 2

Heren 21.1 KM
R.Wardenaar 1
J. Ligthart 2
J.Dusee 3

Dames 21.1 km
R.Quist 1
E. van Doorn 2

Beste lopers,

Wij beginnen weer een beetje terug te keren naar het oude normaal, echter wij zijn er nog niet helemaal, het liefst zien we natuurlijk dat alles weer normaal wordt. We moeten er echter mee leven. Covid-19 heeft voor onze Loopgroep best veel impact gehad, veel leden zijn gestopt met het lopen bij onze mooie club, ook aan conditie en enthousiasme hebben wij best veel in moeten leveren door het gemis aan georganiseerde loopjes.

Het bestuur en de trainers hebben hierop iets bedacht, wij organiseren voor onze leden de Eenhoornloop op zaterdag 13 november a.s. Op de weg er naartoe gaan wij ook het nodige organiseren om met elkaar tot een betere conditie te komen en/of het clubgevoel nieuw leven in te blazen.

Op 9 oktober is er geen training op de baan, op de andere data worden er wel trainingen op de baan verzorgd.

Hieronder vind je het programma waar iedereen van ons aan mag deelnemen.

Elke week komen wij met een reminder en een eventuele verder uitleg:

  • Zaterdag 9 oktober Duintraining in Schoorl, vertrek 09.00 uur, start omstreeks 09.45 uur, op het pareerterrein tegenover de Viersprong. Er zullen verschillen afstanden gelopen worden van circa 10 en 16 km en een parcourstraining voor de liefhebbers, daarna gezellig met elkaar nog even iets nadrinken. Wandelen kan natuurlijk ook.
    Op deze dag is er geen training op de baan. Neem s.v.p. € 3,00 mee voor diegene die rijdt.
  • Zaterdag 16 oktober, duurloop van circa 10 en 14 km vanaf het clubgebouw, bij de molen en dan weer terug en 14 km rondje Schellinkhout. Ook hier zullen we 09.30 uur vertrekken.
  • Zaterdag 23 oktober, Run-Bike-Run, vertrek 09.30. Bij Run-Bike-Run loop je met een maatje circa 7 km, je loopt je eigen snelheid. Het is een prima intervaltraining en je ziet ook weer eens hoe mooi de omgeving van Hoorn is.
  • Zaterdag 30 oktober, Egboetsloop twee afstanden, 8 en 16 km. vertrek vanuit de Loopgroep om 09.30 uur en verzamelen bij restaurant de Watermolen in Hauwert. Na afloop nog even iets nadrinken, dus neem geld mee voor een kopje thee of iets anders.
  • Zaterdag 6 november, 10 km duurloop in het Streekbos, vertrek om 09.30 uur vanaf de Loopgroep.
  • Zaterdag 13 november de Eenhoornloop, start om 09.30 uur. Zorg dat je erbij bent! Nadere informatie wordt via Facebook t.z.t. verspreid.

Wij hebben er ongelofelijk veel zin in, dus gewoon zo veel mogelijk meedoen en genieten.

start-to-run

De leukste cursus om te beginnen met hardlopen

Of je nu al fit bent of nog niet. Of je wat kilo’s kwijt wilt of al prima op gewicht bent. Yakult Start to Run is ook voor jou. Wil je met een goed gevoel door je wijk of in het park kunnen rennen? Trots de finishlijn halen? Niet ploeterend maar lachend de kilometers opvreten? Yakult Start to Run is dé manier om te beginnen met hardlopen.

Onze enthousiaste en professionele trainers staan te trappelen om jou hierbij te helpen. Zij laten jou ontdekken wat voor jou het goede tempo is zodat jij met plezier én resultaat na 7 weken 25 minuten hardloopt. Je doet dat samen met andere beginners, dat is wel zo gezellig! We maken je het een stuk gemakkelijker met goede tips en tricks over hardloopschoenen, -kleding en voeding. Zo ontwikkel je een gezonde leefstijl. En voor € 49,50 doe je al mee.

Wil jij dat goede gevoel ervaren? Doe dan mee vanaf 4 september om 09.30 uur

Lees meer of schrijf je meteen in

Uitleg verantwoord trainen met een hartslagmeting en de effecten op je loopprestatie.

Op woensdag 30 juni a.s. (van 19.30 uur tot 21.00 uur) geeft Jos van Bockxmeer een Trainingshardslag test voor zowel lopers van de vereniging als geïnteresseerde buiten de club.

De externe deelnemers moeten hiervoor €5,- voor betalen. Voor onze eigen leden is dat wederom gratis.

 Op woensdag 4 augustus en 13 oktober a.s. (idem van 19.30 uur tot 21.00 uur) volgt een Zolads test om te kijken wat het trainingseffect is geweest van de hartslagtest. Woensdag

Het doel van deze cursus en de training is dat je met behulp van een hartslagmeter te bepalen met welke trainingsintensiteit je effectief en efficiënt kunt trainen en zo je trainingsbelasting goed weet af te stemmen op je doel. Dit verkleint de kans op blessures en overbelasting en verbeter je, met behulp van een hartslagmeter, je sportprestatie.

Na zijn uitleg gaat Jos met jullie de zones vaststellen en uitleggen hoe je effectief je prestatie kunt verbeteren.

Hieronder nog een kleine uitleg over onze hartslag:

Tijdens een inspanning hebben je spieren meer brandstof nodig. Het is normaal dat je hartslag dan omhoog gaat. Wat de maximale hartslag is, verschilt per persoon.

Normaal ligt de hartslag van een volwassene in rust tussen de 60 en 100 slagen per minuut (dat laatste is wel aan de hoge kant). Bij inspanning kan deze oplopen naar 180, soms zelfs boven de 200.

In de eerste minuut na de inspanning daalt de hartslag het sterkste. In de minuten daarna zakt de hartslag geleidelijk weer terug naar de normale rusthartslag. Hoe sneller je hartslag na inspanning weer op je normale waarde zit, des te fitter je bent. Des te beter je conditie des te minder hard hoeft je hart te werken in rust m.a.w. je hardslagen per minuut in rust wordt doorgaans minder.

Maximale hartslag

Op een gegeven moment bereik je een grens. Gebruik onderstaande formule om snel een indruk te krijgen van je maximale hartslag.

Het is van belang hoe die waarde bereikt wordt. Het is goed als de hartslag bij inspanning geleidelijk omhoog gaat en na rust weer vrij snel omlaag gaat.

Voor sporters die intensief trainen of een bepaald doel voor ogen hebben, kan het meten van de hartslag tijdens het sporten zinvol zijn. Daarnaast kan de maximale hartslag gebruikt worden om oververmoeidheid en overtraining vast te stellen.

Sporten met trainingszones

Sporters werken vaak met trainingszones. Je draag een hartslagmeter en traint binnen een percentage van je maximale hartslag.
Het bijhouden van je hartslag tijdens het sporten is heel handig, omdat je precies weet of je jezelf genoeg uitdaagt of juist te veel van je lichaam vraagt. Dat kan allemaal afgelezen worden aan je rikketik en helpt je om je fitnessgoals te bereiken.

Jos gaat het je allemaal uitleggenen geeft je handvatten aan om zo effectief mogelijk te trainen.

Het maximale aantal cursisten zijn 30 personen.

Aqua training

Op 3 juli heeft de Loopgroep een kennismakingstraining kunnen regelen met het Zwembad de Waterhoorn. Het leuke is ook dat Bartina, een bekende loopster van ons deze training gaat verzorgen van 08.30 tot 09.15 uur.

Bewegen op muziek:

De ultieme workout op muziek om je conditie en figuur te verbeteren. Onder begeleiding van een gediplomeerd instructeur wissel je loop-, fiets- en langlaufoefeningen af met spierversterkende oefeningen. Door het dragen van een wetbelt om je middel worden de bewegingen rechtop en liggend uitgevoerd. Aqua’Joggen vindt altijd plaats in diep water.

  • Verbrand extra calorieën door de weerstand van het water
  • Doordat je de bodem niet raakt, treedt er geen schokbelasting op
  • Train in een gezellige groep op je eigen niveau

Dus neem je zwemspullen mee op 3 juli en laat je verrassen!

Nieuwe versoepelingen

Vanaf zaterdag 5 juni zal er als volgt training gegeven worden:

Hoofdregels blijven:

  • blijf thuis bij klachten!
  • tijdens de training wordt zoveel als mogelijk 1,5 meter afstand gehouden.

Overige aanpassingen:

  • er wordt getraind in groepen niet groter dan 50 personen;
  • iedere trainer begeleid één groep;
  • per training is minimaal één trainer aanwezig;
  • de reguliere  trainingstijden zijn weer van kracht (zie hieronder);
  • reserveren is niet noodzakelijk voor een training (maar grotere groepen dan 50 zijn niet toegestaan);
  • kantine en kleedkamers mogen weer gebruikt worden. Douches zijn vanaf maandag 7 juni beschikbaar.
    Deze worden eerst goed schoongemaakt.

Trainingsmomenten zijn weer zoals vanouds:

Maandag: 19.30 – 21.00 uur
Woensdagochtend: 09.30 – 11.00 uur
Woensdagavond: 19.30 – 21.00 uur
Zaterdagochtend: 09.30 uur – 11.00 uur

Koningsnachtloop gaat niet door

In verband met de geldende Corona gerelateerde besmettingen zal de Exalto.bij Koningsnachtloop van 26 april 2021 niet doorgaan. Wij hopen in 2022 deze loop weer te kunnen organiseren.

we lopen weer in kleine groepen

Digitale clubkampioenschappen

Wij organiseren voor alle leden onze eerste digitale clubkampioenschappen. Via de mail zijn de leden hierover geïnformeerd. Er zijn routes gemaakt van 5, 10, 16 en 21 kilometer.

Klik hier voor de routes

Deze routes kun je Coronaproof lopen wanneer het jou uitkomt. Je kunt aan één of meerdere onderdelen meedoen. Eenieder die deelneemt komt in het klassement voor! Echter om voor de eerste drie plaatsen in aanmerking te komen moet je wel minimaal vier keer een onderdeel hebben gelopen. De tijden kunnen worden ingevuld op de site bij wedstrijduitslagen.

 In de volgende weken zijn de wedstrijden gepland:

  1. 15.02 t/m 28.02.2021
  2. 15.03 t/m 04.04.2021
  3. 26.04 t/m 09.05.2021
  4. 24.05 t/m 06.06.2021
  5. 28.06 t/m 11.07.2021

Wij hebben een indeling gemaakt naar leeftijdscategorieën. Tevens houden wij rekening met verdeling man/vrouw en de tempogroepen. Afhankelijk van de tijd die je loopt krijg je punten toebedeeld. Ben je de beste in je categorie dan krijg je 25 punten, sta je op de 10e plek dan krijg je slechts 1 punt.

Runnersworld Hoorn sponsort ons met mooie waardebonnen. Onder de deelnemers die een stukje schrijven voor het clubblad wordt een Loopgroep Hoorn shirtje verloot.

Algemene Ledenvergadering

Door de Corona-pandemie kunnen we helaas ,als Loopgroep Hoorn, niet bij elkaar komen. Niet voor de training, maar ook niet voor de Algemene Ledenvergadering (ALV).

Wij zijn gewend om de Algemene Ledenvergadering in de periode februari/maart te houden. Gezien de beperkende maatregelen die ons zijn opgelegd is het niet verstandig nu een datum te plannen voor de ALV.

Onze statuten schrijven voor om de ALV voor 1 juli te houden, met de mogelijkheid om met toestemming van de leden de datum naar een nog later tijdstip te verplaatsen.

Naar het zich laat uitzien, zijn we voornemens de ALV te houden op een nader te bepalen datum in juni. Een oproep daarvoor zal tijdig kenbaar worden gemaakt.

Tot slot willen we jullie er op wijzen dat met het stellen van vragen niet hoeft te worden gewacht tot de ALV. Je kunt te allen tijde je vragen stellen per mail (info@loopgroephoorn.nl) telefoon aan de bestuursleden.

Coronaprotocol

Wij hebben op basis van het protocol van de Atletiekunie een eigen Corona protocol opgesteld en voorgelegd aan de gemeente Hoorn. De gemeente Hoorn heeft erg snel gehandeld en dit protocol goedgekeurd. Wij adviseren alle gebruikers van onze trainingslocatie voorafgaand aan de training kennis te nemen van het Corona Protocol.

Belangrijke zaken zijn:

  • Natuurlijk wordt gevraagd alle Corona voorzorgsmaatregelen in acht te nemen, waaronder de 1,5 meter afstandsnorm.
  • Ben je ziek of voel je je niet fit, blijf je thuis.
  • Was voorafgaand aan je training je handen met water en zeep (bij voorkeur thuis)
  • De kleedkamers en kantine zijn dicht en worden niet gebruikt. Neem dus geen waardevolle spullen mee. Alle spullen die je niet gebruikt tijdens het hardlopen laat je buiten bij je fiets of op de plek van de trainer rond het clubgebouw. Leg je spullen ook op minimaal 1,5 meter afstand van de spullen van een ander!
  • Toilet is open maar gebruik deze zo beperkt mogelijk. Ga dus voordat je naar de club komt naar het toilet.
  • Kom maximaal 10 minuten voor aanvang van de training en verzamel je op de vertrouwde plek van je trainer en niet bij het clubgebouw of het bankje. Verlaat gelijk na je training de trainingslocatie.
  • Neem je eigen waterfles mee.
  • Er is een duidelijk herkenbaar aanspreekpunt aanwezig met een geel hesje aan waar je vragen kunt stellen over het Corona Protocol.
  • Vooralsnog zullen wij starten met kleinere groepen van maximaal 20 atleten per trainer. Er zijn op maandagavond maximaal twee trainers, op woensdagochtend één trainer, op woensdagavond maximaal drie trainers en zaterdagochtend ook maximaal twee trainers. Het staat de trainers en het bestuur vrij op mensen naar huis te sturen als de groepen te groot worden.

Loopgroep Hoorn

Loopgroep Hoorn is in 1997 opgericht door een klein groepje enthousiaste lopers, tien jaar later is Loopgroep Hoorn gestaag uitgegroeid tot een levendige vereniging met meer dan 350 leden. Vanaf januari 2007 is Loopgroep Hoorn aangesloten bij de Atletiek Unie (Atletiekunie).
We zijn een loopgroep voor mensen met (bijvoorbeeld marathon-)aspiraties maar ook voor de zuiver recreatief ingestelde lopers. Het plezier hebben in het lopen staat bij ons voorop en er heerst dan ook een gemoedelijke ontspannen sfeer.

Ons thuishonk is de fraaie wielerbaan van de HRTC (Hoornse Ren- en Tourclub), gelegen aan de Holenweg in Hoorn, naast zwembad De Waterhoorn. Het moderne clubgebouw beschikt over een kantine en voldoende kleed- en douchegelegenheid.
Door de opbouw van de baan kan er tijdens de trainingen gevarieerd worden in rondes van 300, 450 en 1200 meter.

Trainingen

De trainingen worden gehouden op maandag van 19:30 tot 21:00, op de woensdag van 9:30 tot 11:00 uur en 19:30 tot 21:00 uur en op zaterdag van 9:30 uur tot 11:00 uur.

Agenda

Na het weer opgang komen van de gezellige nazitavonden (13 oktober en 3 november), organiseren wij nu ook weer een bierproeverij. Wij hebben een expert op dit gebied uitgenodigd die ons op vrijdagavond 29 oktober zal laten kennismaken met diverse bokbiertjes. De avond begint om 20:30 uur in de kantine van de Loopgroep/HRTC.   Leden [...]

Een gezellige avond voor leden en partners om na afloop van de training spelletjes te doen en/of gezellig na te praten . Voor een koekje bij de koffie en een hapje bij de borrel/frisdrank wordt gezorgd. Dus kom gezellig om een spelletje doen en/of na te zitten. Niets moet en alles mag… en spelletjes van [...]

Bingoavond

15 december om 21:00

Op WOENSDAGAVOND 15 DECEMBER 2021 wordt er weer een gezellige BINGOAVOND georganiseerd in de kantine van de Loopgroep Hoorn. KOMT ALLEN!

Bekijk alle evenementen

Sponsors