Clubbladen

Beste lopers,

De vakantieperiode onder de trainers begint zo rustig aan zijn intrede te maken.

Dat brengt ons op het idee om het aanbod van de trainingen op de zaterdag iets aan te passen. Buiten de baantraining om gaan we de trainingen uitbreiden met o.a. duurlopen, fart lek en duintraining en een ieder kan/mag aan deze trainingen deelnemen.

Er zal in ieder geval altijd één trainer op de baan aanwezig zijn .

We hopen hiermee een leuke aanvulling aan de trainingen te geven en hopen op een mooie opkomst.
Sportieve groet.

Download Excel

Trainingen in augustus op de zaterdag:

Bootcamp

Zaterdag heeft Piet Blokland een Bootcamptraining georganiseerd in het Julianapark.

Hieronder de video van deze ochtend

Wijkenloop op de baan

Woensdagavond 29 juni vindt de wijkenloop plaats op de wielerbaan. Daardoor vervallen de trainingen op deze avond.

Duintraining 28 mei

Zaterdag 28 mei organiseren Ed Tembel en Piet Blokland weer een duintraining. We vertrekken om 8:45 u. vanaf de loopgroep en iedereen is van harte welkom.Ed loopt een parcours van zo’n 7 km en Piet loopt een parcours van 11 km. We lopen in een ontspannen tempo met voldoende rust momenten.

We hopen op jullie komst voor een mooie training.

Koningsnachtloop 2022

Exalto.biz Koningsnachtloop 2022 groot succes!

Was weer een gezellige en succesvolle editie van dit evenement.
Bekijk hier de foto’s en de uitslagen:
Foto’s
Uitslagen

Loopgroep Hoorn is weer 2 gediplomeerde trainers rijker!

Piet Blokland heeft Ingrêthe Karsten en Dennis Bruin begeleid bij hun opleiding  bij de Atletiekunie voor het diploma Looptrainer 3.

Beiden zijn geslaagd! Wij feliciteren ze daarmee en wensen ze veel succes met hun trainerscarriere.

Aqua jogging

Vanochtend aqua jogging met ‘Start to return’ en ‘Start to run fit’ in de Waterhoorn o.l.v. van onze eigen Bartina!

Een super training bezocht door zo’n 20 deelnemers. Na een heerlijk bakkie koffie bij de loopgroep, kregen we deskundige uitleg van Runners world Hoorn over schoeisel en kleding. Belangrijk om blessures en meer vochtverlies te voorkomen!

Start to Run/Return to Run

Wil je beginnen met hardlopen of heb je al eerder aan hardlopen gedaan, maar is dat door de Corona periode ingezakt? Dan heeft de Loopgroep Hoorn een prachtig aanbod voor je. In negen weken brengen wij op een verantwoorde wijze je conditie weer op een goed niveau. Onze trainers, door de, Atletiek Unie gecertificeerd helpen jou om binnen deze periode je loopprestaties op te bouwen zodat je in staat bent om (weer) 2.5, 5, 7.5, of 10km te lopen.

De Loopgroep heeft hiermee veel ervaring opgebouwd. Naast het aanleren van een goede looptechniek wordt er veel gedaan aan het verbeteren van de rompstabiliteit (Core Stability) voor het, verbeteren van je sportprestaties of het voorkomen van blessures. De trainingen doen wij voor een belangrijk deel op de baan van HRTC bij de Holenweg, maar ook in de directe omgeving worden er allerlei loopjes/trainingen georganiseerd. Naast het lopen wordt er deskundig advies gegeven over schoenen, blessurepreventie en voeding. Na drie á vier weken zal je verbetering zien in conditie en je loopprestatie.

De trainingen voor Return to Run zal starten op woensdagavond 2 maart (19:30 tot 21:00) en vanaf 23 maart wordt dit opgevoerd naar twee trainingen met o.a. een duurloop op de zaterdagmorgen (9:30 tot 11:00).

Inschrijfformulier Return to Run 2022

De trainingen voor Start to Run zal starten op zaterdagmorgen 5 maart (9:30 tot 11:00) Deze trainingen vinden alleen op de zaterdagmorgen plaats.

Inschrijfformulier Beginnen met Lopen 2022

Het geheel wordt op 26 april afgesloten met de Koningsnachtloop, georganiseerd door de Loopgroep Hoorn waarbij afstanden van 2.5, 5, 7.5 of 10 km gelopen kunnen worden, afhankelijk van jouw startniveau en progressie.

De kosten hiervan bedragen € 45,- inclusief goodiebag en deelname aan de Koningsnachtloop. Je kunt je aanmelden op de dag zelf of via het downloaden van een inschrijfformulier op de website van Loopgroep Hoorn.

Sportieve groet,
Trainers en bestuur Loopgroep Hoorn

Voor eventuele vragen kunt u terecht op: 06-46075111.

Extra training in  het Julianapark Hoorn

Fart-lek training

Zondag 13 februari 2022 organiseren we voor de liefhebbers een Fart-lek training in het Julianapark in Hoorn. We verzamelen om 9:30 uur bij de brandweerkazerne.

Wat is een Fart-lek training:

Soort intervaltraining waarbij je varieert in de afstand en tijd van je intervallen.

Doel: Verhoogt je anaerobe uithoudingsvermogen (langer kunt lopen op hogere snelheid).

Waarom: Variatie in je training en door wisseling van tempo train je efficiënter en verbrand je meer calorieën.

Iedere loper loopt op eigen niveau, en  je bepaalt zelf hoe vaak je de oefeningen herhaalt of extra rust neemt!

Je hoeft je niet aan te melden, kom gewoon lekker meedoen. Een sportief begin van de zondagochtend in een mooie omgeving.

Hopelijk zien we jullie zondag 13 februari om 9.30 uur bij de brandweerkazerne Hoorn.

Groetjes Dennis, Piet B. en Ingrêthe

Coronamaatregelen

Beste loopgroepleden,

Uit de persconferentie van gisteravond is gebleken dat de versoepeling beter uitpakt dan verwacht.

Aangezien de beperking van het sporten tot 20:00 uur niet van toepassing is, kunnen we de normale trainingstijden aanhouden en gebruik maken van kleedkamers en douchegelegenheid.

Het trainingsschema ziet er dus als volgt uit:

  • Op zaterdag- en woensdagmorgen is de training van 9:30 uur tot 11:00 uur
  • Op maandag- en woensdagavond  is de training van 19:30 uur tot 21:00 uur

Uiteraard zullen wij ons houden aan de richtlijnen van de RIVM en de Atletiekunie.

Digitale clubkampioenschappen

Tijdens de coronabeperkingen hebben wij digitale clubkampioenschappen georganiseerd. Er konden routes gelopen worden van 5, 10, 16 en 21 tussen 15 februari en 11 juli.

Er was een indeling gemaakt naar leeftijdscategorieën. Tevens houden wij rekening met verdeling man/vrouw en de tempogroepen. Afhankelijk van de tijd die je loopt krijg je punten toebedeeld. Tijdens de Algemene Ledenvergadering van 27 september zijn de prijzen bekend gemaakt. De prijswinnaars die niet aanwezig waren hebben de prijzen inmiddels thuis ontvangen.

Runnersworld Hoorn heeft waardebonnen gesponsord. Bedankt voor jullie deelname en prijswinnaars gefeliciteerd. Hieronder de prijswinnaars.

Mannen 5 kilometer
R.Wardenaar 1
H.Dekker 2
P.Blokland 3

Vrouwen 5 kilometer
C. van boxmeer 1
W. Toepoel 2
E. van Doorn 3

Mannen 10 kilometer
R.Wardenaar 1
W.v/dTak 2
J.Dusee 3

Vrouwen 10 km
W.Toepoel 1
E. van Doorn 2
O.de Vries 3

Heren 16.1 km
R.Wardenaar 1
P.Visser 2
J.Dusee 3

Dames 16.1 km
R.Quist 1
E.v.Doorn 2

Heren 21.1 KM
R.Wardenaar 1
J. Ligthart 2
J.Dusee 3

Dames 21.1 km
R.Quist 1
E. van Doorn 2

Uitleg verantwoord trainen met een hartslagmeting en de effecten op je loopprestatie.

Hieronder een kleine uitleg over onze hartslag:

Tijdens een inspanning hebben je spieren meer brandstof nodig. Het is normaal dat je hartslag dan omhoog gaat. Wat de maximale hartslag is, verschilt per persoon.

Normaal ligt de hartslag van een volwassene in rust tussen de 60 en 100 slagen per minuut (dat laatste is wel aan de hoge kant). Bij inspanning kan deze oplopen naar 180, soms zelfs boven de 200.

In de eerste minuut na de inspanning daalt de hartslag het sterkste. In de minuten daarna zakt de hartslag geleidelijk weer terug naar de normale rusthartslag. Hoe sneller je hartslag na inspanning weer op je normale waarde zit, des te fitter je bent. Des te beter je conditie des te minder hard hoeft je hart te werken in rust m.a.w. je hardslagen per minuut in rust wordt doorgaans minder.

Maximale hartslag

Op een gegeven moment bereik je een grens. Gebruik onderstaande formule om snel een indruk te krijgen van je maximale hartslag.

Het is van belang hoe die waarde bereikt wordt. Het is goed als de hartslag bij inspanning geleidelijk omhoog gaat en na rust weer vrij snel omlaag gaat.

Voor sporters die intensief trainen of een bepaald doel voor ogen hebben, kan het meten van de hartslag tijdens het sporten zinvol zijn. Daarnaast kan de maximale hartslag gebruikt worden om oververmoeidheid en overtraining vast te stellen.

Sporten met trainingszones

Sporters werken vaak met trainingszones. Je draag een hartslagmeter en traint binnen een percentage van je maximale hartslag.
Het bijhouden van je hartslag tijdens het sporten is heel handig, omdat je precies weet of je jezelf genoeg uitdaagt of juist te veel van je lichaam vraagt. Dat kan allemaal afgelezen worden aan je rikketik en helpt je om je fitnessgoals te bereiken.

we lopen weer in kleine groepen

Algemene Ledenvergadering

Door de Corona-pandemie kunnen we helaas ,als Loopgroep Hoorn, niet bij elkaar komen. Niet voor de training, maar ook niet voor de Algemene Ledenvergadering (ALV).

Wij zijn gewend om de Algemene Ledenvergadering in de periode februari/maart te houden. Gezien de beperkende maatregelen die ons zijn opgelegd is het niet verstandig nu een datum te plannen voor de ALV.

Onze statuten schrijven voor om de ALV voor 1 juli te houden, met de mogelijkheid om met toestemming van de leden de datum naar een nog later tijdstip te verplaatsen.

Naar het zich laat uitzien, zijn we voornemens de ALV te houden op een nader te bepalen datum in juni. Een oproep daarvoor zal tijdig kenbaar worden gemaakt.

Tot slot willen we jullie er op wijzen dat met het stellen van vragen niet hoeft te worden gewacht tot de ALV. Je kunt te allen tijde je vragen stellen per mail (info@loopgroephoorn.nl) telefoon aan de bestuursleden.

Coronaprotocol

Wij hebben op basis van het protocol van de Atletiekunie een eigen Corona protocol opgesteld en voorgelegd aan de gemeente Hoorn. De gemeente Hoorn heeft erg snel gehandeld en dit protocol goedgekeurd. Wij adviseren alle gebruikers van onze trainingslocatie voorafgaand aan de training kennis te nemen van het Corona Protocol.

Belangrijke zaken zijn:

  • Natuurlijk wordt gevraagd alle Corona voorzorgsmaatregelen in acht te nemen, waaronder de 1,5 meter afstandsnorm.
  • Ben je ziek of voel je je niet fit, blijf je thuis.
  • Was voorafgaand aan je training je handen met water en zeep (bij voorkeur thuis)
  • De kleedkamers en kantine zijn dicht en worden niet gebruikt. Neem dus geen waardevolle spullen mee. Alle spullen die je niet gebruikt tijdens het hardlopen laat je buiten bij je fiets of op de plek van de trainer rond het clubgebouw. Leg je spullen ook op minimaal 1,5 meter afstand van de spullen van een ander!
  • Toilet is open maar gebruik deze zo beperkt mogelijk. Ga dus voordat je naar de club komt naar het toilet.
  • Kom maximaal 10 minuten voor aanvang van de training en verzamel je op de vertrouwde plek van je trainer en niet bij het clubgebouw of het bankje. Verlaat gelijk na je training de trainingslocatie.
  • Neem je eigen waterfles mee.
  • Er is een duidelijk herkenbaar aanspreekpunt aanwezig met een geel hesje aan waar je vragen kunt stellen over het Corona Protocol.
  • Vooralsnog zullen wij starten met kleinere groepen van maximaal 20 atleten per trainer. Er zijn op maandagavond maximaal twee trainers, op woensdagochtend één trainer, op woensdagavond maximaal drie trainers en zaterdagochtend ook maximaal twee trainers. Het staat de trainers en het bestuur vrij op mensen naar huis te sturen als de groepen te groot worden.

Loopgroep Hoorn

Loopgroep Hoorn is in 1997 opgericht door een klein groepje enthousiaste lopers, tien jaar later is Loopgroep Hoorn gestaag uitgegroeid tot een levendige vereniging met meer dan 350 leden. Vanaf januari 2007 is Loopgroep Hoorn aangesloten bij de Atletiek Unie (Atletiekunie).
We zijn een loopgroep voor mensen met (bijvoorbeeld marathon-)aspiraties maar ook voor de zuiver recreatief ingestelde lopers. Het plezier hebben in het lopen staat bij ons voorop en er heerst dan ook een gemoedelijke ontspannen sfeer.

Ons thuishonk is de fraaie wielerbaan van de HRTC (Hoornse Ren- en Tourclub), gelegen aan de Holenweg in Hoorn, naast zwembad De Waterhoorn. Het moderne clubgebouw beschikt over een kantine en voldoende kleed- en douchegelegenheid.
Door de opbouw van de baan kan er tijdens de trainingen gevarieerd worden in rondes van 300, 450 en 1200 meter.

Trainingen

De trainingen worden gehouden op maandag van 19:30 tot 21:00, op de woensdag van 9:30 tot 11:00 uur en 19:30 tot 21:00 uur en op zaterdag van 9:30 uur tot 11:00 uur.

Agenda

Eenhoornloop

13 november

Op zondag 13 november organiseert Loopgroep Hoorn de 22e editie van de Eenhoornloop. Na 21 succesvolle edities is de Eenhoornloop dé najaarsklassieker van West-Friesland en wijde omgeving. Sportieve prestaties en gezelligheid gaan hand in hand bij dit geweldige loopevenement. Loopgroep Hoorn heeft ook dit jaar weer haar best gedaan om loopvrienden en –vriendinnen een prachtig [...]

Bekijk alle evenementen

Sponsors